چهارشنبه 1 آذر 1396 - Wednesday, November 22, 2017
Nanotechnology Research Institute

آخرین اخبار
 حمایت از دو شرکت برای تولید نانومحصول تصفیه آب

دو شرکت پیورالیتیک و ایپک با دریافت حمایت مالی 400 هزار دلاری از بنیاد برید، به دنبال ساخت محصولی برای تصفیه آب هستند. در این محصول از یک توری حاوی نانوپوشش برای تصفیه آب استفاده می‌شود.

بنیاد برید (Bird Foundation) در سال 1977 توسط دولت آمریکا تأسیس شد تا به حمایت از شرکت‌های نوپا و سازمان‌های فعال در بخش فناوری‌های بالا بپردازد. تاکنون بیش از 800 پروژه توسط این بنیاد حمایت شده و شرکت‌های مختلف این پروژه‌ها را پیاده‌سازی کرده‌اند. این بنیاد اخیراً 400 هزار دلار حمایت مالی به شرکت پیورالیتیک (Puralytics) و ایپک (EZPack) اعطا کرده است.
پیورالیتیک یک شرکت فعال در بخش فناوری‌ نانو است که روی خالص‌سازی آب با استفاده از فناوری‌ نانو کار می‌کند. این شرکت برای این کار از همکاری شرکت ایپک استفاده می‌کند. ایپک در بخش تولید آب برای بخش نظامی فعالیت دارد.
این دو شرکت با همکاری یکدیگر محصولی ساخته‌اند که دارای دو بخش است. بخش اول حاوی عنصر خالص‌سازی فعال شده با نور است که توسط شرکت پیورالیتیک توسعه داده شده و بخش دوم مخزن دو جداره است. این مخزن آب را برای مواقع ضروری ذخیره‌سازی می‌کند. زمانی که آب آشامیدنی در دسترس نباشد، از عنصر خالص که یک نانوابزار فعال نوری است، برای تصفیه آب استفاده می‌شود. این ابزار با استفاده از نور خورشید یا LED آب را تصفیه می‌کند.
با این حمایت مالی، شرکت پیوالیتیک اقدام به تولید توری حاوی نانوپوششی می‌کند که قادر به تصفیه آب است. ایزپک نیز نانوتوری را در مخزن‌های 10 تا 500 لیتری به کار می‌گیرد. این دو شرکت قصد دارند تا این فناوری را وارد بازار کنند.
به دلیل قابلیت‌های این فناوری، ایزپک یک شریک ایده‌آل برای پیوالیتیک است و این همکاری مشترک موجب می‌شود تا هر دو شرکت بتوانند دستاوردهای خود را وارد بازار کنند.
شرکت پیوالیتیک به دنبال شرکای صنعتی بیشتری است تا این فناوری پایه را به محصولات مختلف تبدیل کند و در نهایت راهکارهای جدیدی برای تصفیه آب به دست آید.
بنیاد برد در طول 40 سال، 950 پروژه را تصویب کرده است که برخی از آنها به‌صورت محصول تجاری وارد بازار شده‌است.
منبع:Puralytics and EZPack Receive $400,000 Co-Development Grant From the Bird Foundation
تاريخ ارسال : 5:2:24 2/4/1396

تولید صنعتی اولین رنگ گرافنی جهان

شرکت انگلیسی گرافن‌استون موفق به تولید اولین رنگ گرافنی شده‌است. این رنگ با ویژگی هدایت گرمایی خود می‌تواند در تنظیم هوای داخل ساختمان نقش مهمی ایفا کند. همچنین گرافن موجب افزایش دوام این رنگ شده‌است.

گرافن یکی از مستحکم‌ترین مواد موجود در جهان است. اخیراً شرکت گرافن‌استون (Graphenstone) موفق به تولید اولین رنگ گرافنی کاملاً زیست‌سازگار شده است. این محصول به زودی در بریتانیا توزیع می‌شود.
موربی از نشریه دزن می‌نویسد: «این رنگ از ترکیب گرافن و باز موجود در لیمو تولید شده‌است. هر چند رنگ‌های مبتنی بر باز لیمو چند سالی است که در بازار توزیع شده‌است، اما افزودن گرافن موجب شده تا هدایت این رنگ به شدت افزایش یابد. این رنگ می‌تواند نیازهای گرمایی ساختمان را برآورده سازد و در نهایت موجب کاهش نیاز به گرم کردن و خنک کردن می‌شود.»
افزودن گرافن مزایای دیگری نیز دارد که از آن جمله می‌توان به استحکام بالای رنگ اشاره کرد که این کار منجر به دوام بالاتر و مقاومت آن در برابر خوردگی می‌شود.
بر اساس ادعای این شرکت، یک لیتر از این رنگ می‌تواند سطحی به مساحت 8 متر مربع را پوشش‌ دهد. 98 درصد این رنگ متشکل از باز لیمو است که به شدت جاذب دی‌اکسیدکربن است؛ بنابراین، این رنگ می‌تواند به تصفیه هوای محیط نیز کمک کند.
منبع:Introducing the World's First Graphene Paint
تاريخ ارسال : 5:1:13 2/4/1396

جراحی نانوذرات طلا برای تولید نانوذرات با خواص دلخواه !

محققان با انجام جراحی روی نانوذرات طلا، فصل تازه‌ای در دنیای نانوشیمی ایجاد کردند. آنها با ایجاد تغییرات موفق به اصلاح خواص نوری نانوذرات شدند.

یک گروه از شیمی‌دانان دانشگاه ملون کارنجی برای اولین بار اقدام به جراحی یک نانوذره کردند. این جراحی به محققان اجازه می‌دهد تا خواص نانوذرات را به دلخواه دستکاری کنند که دستاوردی بزرگ در دنیای نانوشیمی محسوب می‌شود.
این روش توسط کی لی، دانشجوی سال سوم در گروه جین، ارائه شده‌است که به دانشمندان اجازه می‌دهد تا خواص نانوذرات را بهبود دهند. با این روش می‌توان فعالیت‌های کاتالیستی و خواص فتولومینسانس را در نانوذرات تغییر داد و از آن برای بخش سلامت، الکترونیک و تولید استفاده کرد.
جین می‌گوید: «نانوشیمی حوزه‌ای بسیار جدید با حدود 20 سال عمر است. ما به دنبال رقابت با شیمی آلی هستیم که بیش از 100 سال قدمت دارد. شیمی آلی می‌تواند گروه‌های عاملی را به مواد متصل کند. ما نیز کاری شبیه به این در مقیاس نانومتری انجام دادیم.»
برای انجام این جراحی، محققان لازم بود تا از دستکاری اتمی نانوذرات شروع کنند. این گروه روش‌هایی برای دستکاری نانوذرات طلا ارائه کردند تا بتوان اتم‌های هر نانوذره را به دقت کنترل کرد. در نهایت نانوذرات به دست آمده ساختاری کاملاً یکنواخت دارند. این گروه قادراند ساختار نانوذرات را به سادگی تعیین کنند.
با داشتن این نانوذرات، گروه تحقیقاتی جین قصد دارند تا روشی برای پیوند زدن نانوذرات به هم به دست آورند تا عملکرد آنها را به دلخواه تغییر دهند.
در این پروژه، جین و همکارانش نانوجراحی را روی نانوذرات طلا انجام دادند؛ نانوذراتی متشکل از 23 اتم که با لیگندهایی محافظت شده بود. با استفاده از روش مبادله فلزی، این گروه دو رشته S-Au-S را از سطح نانوذرات جدا کردند که موجب تغییر خواص نوری شد. همچنین این زدایش نقش مهمی در فتولومینسانس سطح ایفا کرد و مهمتر آن که این جراحی موجب بهبود 10 برابری فتولومینسانس در نانوذرات شد که نقش مهمی در تصویربرداری زیستی، تشخیص سرطان و فناوری LED دارد.نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان ‌‌ Molecular 'surgery' on a 23-gold-atom nanoparticle در نشریه Science Advanced به چاپ رسیده است.
منبع:Chemists perform surgery on nanoparticles
تاريخ ارسال : 5:0:1 2/4/1396

بهبود پیل‌های خورشیدی حاوی نقاط کوانتومی هسته‌ای - پوسته‌ای

محققان به مطالعه نقاط کوانتومی دارای ساختار هسته‌ای - پوسته‌ای پرداختند و در نهایت مدل‌هایی برای بهبود کارایی پیل‌های خورشیدی ارائه کردند. با این مدل‌ها می‌توان پیل‌های خورشیدی را به کارایی 20 درصد رساند تا برای تجاری‌سازی مقرون به صرفه شوند.

برای درک بهتر طبیعت سیستم‌های پیچیده لازم است که کوچکترین بخش‌های آنها مورد مطالعه قرار گیرد. در مورد پیل‌های خورشیدی، محققان به دنبال مطالعه مواد مورد استفاده در ساخت این پیل‌ها هستند تا آنها را بهینه‌سازی کنند.
مواد نانوساختار ترکیبی کاربرد وسیعی در ادوات اپتوالکترونیک نظیر پیل‌های خورشیدی دارند. به دلیل طبیعت ترکیبی این مواد، سطح تماس دو ماده در آنها دچار نقص ساختاری بوده که روی عملکرد پیل‌های خورشیدی تأثیرگذار است. شناسایی این نقص‌ها به‌صورت عملی کاری دشوار است، به همین دلیل محققان آزمایشگاه ملی آروگونه و دانشگاه شیکاگو تصمیم به بررسی این مواد در مقیاس اتمی کردند تا ریشه این نقص‌ها را پیدا کرده و برای رفع آن در تولید پیل‌های کارا اقدام کنند.
جولیا گالی از دانشگاه شیکاگو، نویسنده مقاله مربوط به این پروژه در نشریه Nano Letters، می‌گوید: « ما علاقه‌مند به درک نانوساختارها و نقاط کوانتومی هستیم تا دریابیم که آنها در پیل‌های خورشیدی چگونه عمل می‌کنند. ما  با دینامیک مولکولی کلاسیک در حال مدل‌سازی تا مشخص کنیم خواص نوری و ساختاری این نانوذرات و نقاط کوانتومی چگونه است.»
این گروه روی نقاط کوانتومی سلنید سرب که پوسته‌ای از جنس سلنید کادمیم روی آن قرار دارد، متمرکز شدند. این نوع نقاط کوانتومی را هسته‌ای - پوسته‌ای می‌گویند که شبیه به تخم مرغ است. آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این ساختار برای تبدیل انرژی خورشیدی و ساخت ترانزیستور لایه نازک مناسب است.
در حال حاضر کارایی تبدیل انرژی در پیل‌های خورشیدی حاوی نقاط کوانتومی 12 درصد است. این گروه به دنبال ارائه مدل‌هایی هستند تا کارایی را به بیش از 12 درصد افزایش دهند. در صورتی که کارایی به بالاتر از 20 درصد برسد، می‌توان این فناوری را تجاری‌‌سازی کرد.
برای افزایش کارایی، مطالعه نقص‌ در محل تماس دو ماده در این ساختارها اهمیت زیادی دارد؛ چرا که خواص اپتوالکترونیک آنها را بهبود می‌دهد. این گروه با شبیه‌سازی موفق به ارائه مدل‌هایی برای رسیدن به این هدف شدند. آنها حالت‌های دامی (trap states) را در محل تماس دو ماده شناسایی کردند که می‌تواند عملکرد پیل خورشیدی را بهبود دهد.
منبع:Simulations pinpoint atomic-level defects in solar cell nanostructures
تاريخ ارسال : 4:58:14 2/4/1396

نانوذراتی که خواص ترشوندگی قابل تنظیم دارند

محققان نانوذراتی ساختند که خواص ترشوندگی آن قابل تنظیم است. این نانوذرات با استفاده از اسپری کردن قابل اعمال روی سطح است.

محققان مؤسسه تحقیقات ایمنی انرژی در دانشگاه سوانسی موفق به تولید نوع جدیدی از نانومواد غیرسمی شدند که می‌تواند جایگزین ترکیبات گرانقیمت و خطرناک رایج برای ایجاد خواص ضدآب یا ضدمه شود.
این گروه تحقیقاتی، نانوموادی ساختند که خواص ترشوندگی آنها قابل تنظیم بوده و در طیف وسیعی از کاربردها از پوشش‌های ضدجلبک گرفته تا سطوح ضدآب قابل استفاده است. این نانومواد را با اسپین کوتینگ یا اسپری می‌توان روی سطح قرار داد.
این نانومواد درصورت اسپری شدن روی سطح موجب تشکیل الگوهایی در سطح می‌شوند که رفتارهای آب دوستی یا آب‌گریزی ایجاد می‌کنند. این رفتار متناسب با گروه‌های عاملی است که روی سطح قرار گرفته است.
وافا الشاتی نانوذرات اکسید آلومینیوم را با استفاده از ترکیبات هیدروکربنی و اسید‌های کربوکسیلیک شاخه‌دار سنتز کرد. نانوذرات تولید شده براساس گروه عاملی که روی آن قرار گرفته، خواص قابل تنظیمی دارد. این گروه نشان دادند که هر تغییر اندکی در زنجیره آلی می‌تواند روی خواص ترشوندگی، انرژی سطح، زبری و توانایی فعالیت سطحی تأثیرگذار باشد.
ابرآب‌دوستی و ابرآب‌گریزی خواصی هستند که با زبری تقویت می‌شوند. نانوذرات با گروه عاملی متوکسی انرژی سطحی بالایی را به نمایش می‌گذارد و خواص ابرآب‌دوستی ایجاد می‌کند. در آن سو، هیدروکربن‌های شاخه‌دار انرژی سطحی را کاهش می‌دهند. شاخه‌ها اولین سد در برابر آب هستند که وجود نانوذرات موجب می‌شود تا برخورد ذرات با آب به حداقل مقدار خود برسد، با این کار قطرات آب از روی سطح سُـر می‌خورند.
این نانومواد می‌توانند جایگزین مناسبی برای ترکیبات خطرناک و گرانقیمت باشند. همچنین از این نانوذرات می‌توان به‌عنوان سورفاکتانت در آمولوسیون‌های روغن در آب استفاده کرد. درک رابطه میان ابرآب‌دوستی و ابرآب‌گریزی نانوذرات می‌تواند برای تنظیم خواص آمولوسیون مورد استفاده قرار گیرد. این اطلاعات برای پایداری روغن و تنظیم برهم‌کنش میان آب و روغن قابل استفاده است.نتایج این پروژه در نشریه ACS Omega به چاپ رسیده است.
منبع:ESRI Scientists Develop New Class of Nanomaterials with Tunable Wettability
تاريخ ارسال : 4:56:19 2/4/1396

نوار مرورگر :
نوار صفحه اي : 1 2 3 4 5 6 بيشتر ...

تمامي حقوق مادي و معنوي اين سایت براي دانشگاه صنعتی نوشيرواني بابل محفوظ است.
Design By: Ahoora Programming Group (APG)